יום שני, 30 בספטמבר 2013

מיקרופון אלחוטי - טיפים חשובים

אם אתה זמר, מרצה או כל אדם אחר המופיע בפני אנשים, סביר להניח שאתה כבר משתמש במיקרופון אלחוטי או שאתה מתעניין באפשרות זו. הסיבה פשוטה - מיקרופון אלחוטי מספק נוחות - אין כבלים, אפשר להסתובב בחדר בחופשיות ולשמור על קשר עין עם הקהל שלך.


לפניכם רשימת טיפים בנושא בחירת מיקרופון אלחוטי


בד"כ "הדילמה" היא פשוטה. יהיה עליכם לבחור בין שני "סוגים": מיקרופון אלחוטי בתדר UHF ומיק' אלחוטי בתדר VHF. מה ההבדל? במבט ראשון - המחיר. מיקרופונים בתדר UHF נמכרים במחירים יותר גבוהים. זה יוצר רושם מוטעה שמדובר בטכנולוגיה טובה יותר. אך אין זה כך. לא טכנולוגיה שונה אלא אלו מיקרופונים אלחוטיים הפועלים באמצעות טכנולוגית רדיו. גם אלו וגם אלו. תדרי ה-UHF הינם גבוהים יותר, זה ההבדל ולכן יש להשתמש בציוד מעט עמיד יותר וזו הסיבה גם להבדל במחיר.

שאלה: אז למה בכל זאת כדאי מיקרופון אלחוטי UHF? תשובה: הסבירות הנמוכה יותר להפרעות וזאת משום שכיום ישנם פחות מכשירים הפועלים בתחום תדרים זה. לא מדובר ביתרון מאוד גדול משום שגם במיקרופוני VHF אפשר להימנע מהבעיה על-ידי בחירת תדר נקי מהפרעות.
האמת הפשוטה היא שיותר קל לאתר תדרים פנויים טובים בתחום ה-UHF. כמו שציינו, ההבדל לא מצוי בטכנולוגיית השידור או הקליטה. ההבדל הוא בעובדה שלרוב ישנם פחות משדרי רדיו בטווח התדרים הזה מאשר ב-VHF. עוד סיבה לסבירות נמוכה יותר להפרעות במיקרופון אלחוטי UHF היא שהוא פחות מושפע מקרינה שנפלטת מציוד אלקטרוני, מכשירים דיגיטליים, מחשבים וכד' - וזאת מכיוון שעוצמת ה"רעש" שמכשירים אלו מייצרים מתרכזת בתדרים נמוכים יותר מאשר תחום ה-UHF, שכאמור הוא טווח תדרים גבוה למדי. הפרעות מכל הסוגים לא מתפשטות למרחק גדול יחסית ל VHF. כך שעשויים להיות יתרונות למיקרופון אלחוטי מסוג UHF, אבל יש להם מחיר - שלא תמיד יש הצדקה לשלמו - הכל תלוי בצרכים הספציפיים שלכם.

מיקרופון אלחוטי
מיקרופון אלחוטי SHURE
מה היתרון של VHF? המחיר - ומגוון גדול יותר של אפשרויות ופיצ'רים. במקרים מסוימים יש להן יתרונות ע"ם ה UHF. לדוגמה, מכיוון שמדובר בתדרים נמוכים יותר, בד"כ מיקרופון אלחוטי מסוג זה יעבוד טוב גם כשהמקלט והמשדר לא נמצאים "בטווח ראייה" אחד מהשני. רוב מיקרופוני ה-UHF מצריכים "קשר עין" בין המשדר למקלט (ומצד שני טווח השידור שלהם גדול יותר).

האם מיקרופון אלחוטי UHF תמיד עדיף ? לא בהכרח. 
מיקרופון VHF יכול להתאים לכם בכל זאת. יש לקחת בחשבון את הצרכים והתקציב שלכם.


מתי כדאי לבחור 
מיקרופון אלחוטי VHF
  • כשאתם משתמשים בפחות מ-5 מערכות אלחוטיות במקביל
  • כשידוע לכם מראש שאתם מופיעים בסביבה "נטולת" שידורי רדיו
  • כשאין אפשרות ל"קשר עין" בין המשדר למקלט
  • כשהתקציב שלכם לא בשמיים

מתי כדאי לבחור מיקרופון אלחוטי UHF
  • אם אתם נודדים ומופיעים במקומות שונים
    אם אתם מתכוונים להשתמש בחמישה מיק' ומעלה
  • אם ידוע שבאזור ההופעה ישנם משדרי רדיו מסוג כלשהו שעלולים להפריע
  • אם יש לכם רצון ואפשרות להשקיע מעט יותר

תגובה 1: